این یک مقاله درباره اینترنته، یکی از مهمترین ارکان زندگی انسان مدرن.

پس همراهی کنید، هم بخندید و هم یاد بگیرید: ژورنال کوچک شناختن راه از چاه در اینترنت

اینستاگرام لعنتی

دیدید هر چند وقت یکبار توئیتی فیو استار میشود یا پست میره تو اکسپلور همه ما با مضمونی مثل:

اگر کسی واقعا موفق باشه، وقت نداره پست و استوری بزاره و توئیت کنه و فلان!

کسایی این حرف‌ها را می‌زنند که انگار تازه از توی غار در اومدن و با پدیده اینترنت آشنا شدن!

عبارت های مشابهش رو دیدید؟

اینا رو اینستاگرام و تلگرام پولدار کرد وگرنه اینا کی بودن و…

وقتشه یک واقعیت رو بدونید و هر روز با خودتون تکرار کنید: همونطور که زمان به عقب بر نمیگرده و ما هیچ وقت دیگه از شتر به جای ماشین استفاده نمی کنیم برای جابجا شدن، زمان هم به قبل اختراع اینترنت بر نمیگرده و این تایم لاین همیشه به جلو حرکت میکنه.

این بستر (PLATFORM) در درون خودش سود هنگفت و البته ضرر هم داره. صرفاً همین مورد اینفلوئنسری و بلاگری، الان ازش به عنوان یک INDUSTRY پر سود و در حال رشد یاد میشه. پس کسی که اینجاست، الزاما نه موفقه و ناموفق، نه وقت تلف می کنه و نه صد در صد کار مفید و تولیدی داره.

چی از دست میدیم؟

اگر تا این قسمت اومدید خیلی خوبه و حداقل دفعه بعد یکی، در باب لعنتی بودن اینستاگرام و بدی های فضای مجازی جوری نوشته باشه که انگار هسته اتم شکافته و دست همه را رو کرده، خیلی تحت تاثیر قرار نمی گیرید.

اما بریم سراغ با کیفیت کردن حضور اجتناب‌ناپذیر مون: فضای مجازی دو چیز رو به طور مداوم از شما می گیره:

پول همین بسته اینترنتی که میخریم

زمان

چی به دست میاریم؟

این دو از بزرگترین سرمایه های هر فرد هستند، به خصوص زمان که از دست رفتنش غیرقابل جبرانه.

سوال بزرگ اینجا پیش میاد:

آیا در ازای این دو، چیزی به دست میارم؟

به نظر من سه بازگشت پرسود کلاسیک، از فضای مجازی میشه داشت:

پول

مهارت

ارتباطات (NETWORK)

چند خطای تکراری

نیازی نیست به صورت گسترده از هرکدوم بنویسم که چطور و چگونه کسب میشن، اما مثل وقت هایی که داری انشا می نویسی و برمیگردی موضوع رو چک می کنی که متن نوشته ات به سوال بی ربط نشه و رشته کلام از دستت خارج نشه، باید یاد بگیری وقتی از این پلتفرم استفاده می کنی، نیازه خودت رو چک کنی که در راستای کدام یک از بازگشت های پرسود داری فعالیت می‌کنی.

اما بیاید از چند خطای تکراری در استفاده از شبکه اجتماعی بگم:

استراتژی داری؟

دینگ دینگ: شروع فعالیت پابلیک بدون استراتژی

افراد با انتخاب پلتفرم شروع به فعالیت پابلیک می‌کنن، مثلاً اینستاگرام که خیلی‌ها دوست دارن بلاگر شن،

دوست دارن پول در بیارن اما استراتژی ندارن. مخاطب را نمی‌شناسن، ایده هاشون رو یادداشت نمی‌کنن و پرورش نمیدن و هر چند وقت یکبار مثل انجام یک تکلیف اجباری مدرسه به زور پست میزارن.

باکس های نظرسنجی پشت هم به عنوان: شما بگید از چی بنویسم، یکی از چیزهایی که با دیدنش متوجه میشی بوی الرحمن پیج بلند شده.

این فضا به قدری حرفه‌ای و رقابتی شده که خیلی وقت‌ها فعالیت در اون را میتونید یک شغل تمام وقت در نظر بگیرید و شاید مجبور شوید کارهای دیگه رو رها کنید.

ادامه دادن

دینگ دینگ: ادامه دادن بسیار مهم تر از شروع قوی یا کیفیت نوشته هاست.

فکر کنم این تیتر همه حرف رو زد. این یک واقعیته که چه در خوندن زبان، پیدا کردن دوست، پیش بردن یه رابطه یا پرورش یک بیزنس و صفحه ی مجازی و اصلن هرچی، حضور طولانی مدت و مداوم ما باعث شکل گرفتن یک رابطه معنادار میشه.

میترسی؟

دینگ دینگ: مرعوب شدن

روزی نیست که من دایرکتی نداشته باشم مبنی بر اینکه ما کامنت HATE گرفتیم و شما چطور تحمل میکنید و ما میخوایم دیگه فضای پابلیک رو بذاریم کنار…

عبارت های جنسی، پاراگراف های توهین آمیز، دروغگویی علیه شما و… واقعیت های کثیف شبکه های اجتماعیه. گاهی تا حد مختل کردن زندگی شخصی و سلامت روان فرد هم پیش میره.

یادتون باشه درسته شما کنترلی روی حرف هایی که پشت سرتون زده میشه ندارید، اما میتونید محیط اطرافتون رو تمیز نگه دارید.

میتونید به دیگران یاد بدید جلوی روتون باید مودب و معقول باشن (حتی وقتی با شما مخالفن یا ازتون بیزارن) وگرنه از دایره اجتماعی آنلاینتون حذف میشن. اگر یکی بسیار شما رو آزار میده، با بلاک ازش فاصله بگیرید. با خوندن پیام های توهین آمیز به شما مدال با جنبه بودن نمیدن.

نفرت پراکنی

اما این بخش خنده دار و مورد علاقه منه:

نفرت پراکنی

بیاید ماجرا رو از اونور بررسی کنیم شما از خانم فی فی بدتون میاد. هر روز یواشکی اینستاگرامش رو چک می کنید.

صبح بیدار میشید و در توئیتر خودتون که ۱۵۰۰ دنبال کننده داره مینویسید: فی فی یک زن عاشق آشغال گنده است، خبر دارید چه زِر جدیدی زده؟ میخواد درخت اکالیپتوس بفروشه. ۱۰۰ نفر لایکش می‌کنن، ۱۰ نفر زیرش به فی فی فحش میدن و یکی که جرات داره مینویسه به نظرم اینقدرا هم آدم بدی نیست ولی بیشتر از این کشش نمیده چون حوصله بددهنی تو و دوستات رو نداره .

حالا خانم فی فی باید از شما بابت توئیت تشکر کنه: چون تو مشهورتر و پولدارترش کردی!

این یک الگوریتمه، کل فضای مجازی بر اساس الگوریتم و ماشین لرنینگه و خوب ما هم شهروندانش هستیم: توئیت شما (استوری اینستاگرامی، تگ، اصلا ریو تو نی نی سایت و… ) هرگونه فعالیت شما حتی یک کلیک ساده مرحله اولی از یک واکنش زنجیره ای میشه…

شما با نوشتن از خانم فی فی باعث شدی بقیه برن اسمش رو سرچ کنن، توی گوگل، توی اینستاگرام، توی تویئتر و بوم؛ صفحه اش، سایت اش، بیزنس اش، بیشتر دیده میشه.

بیشتر وارد EXPLORER شبکه‌های اجتماعی میشه و آدم های بیشتری فرصت آشنایی پیدا می‌کنن. یهو میبینی یک روز از توئیتت نگذشته که فالوئر های مشترک اینستاگرامت با خانم فی فی بیشتر شده و بچه‌های دانشگاهتون حتی دارن ازش مطلب ریشر می‌کنن:))

این یک مثال ساده بود از از اثر نفرت پراکنی یا ابراز علاقه حتی توی فضای مجازی.

یادتون باشه متاسفانه یا خوشبختانه: ANY PUBLICITY, GOOD PUBLICITY و اگر یادتون باشه اول حرفام درباره برگشت ناپذیر بودن بعضی اتفاقات گفتم و یکیش شهرته آدمها کمتر مشهور نمیشن، بلکه خیلی وقت ها جاده ای یک طرفه است برای بیشتر مشهور شدن.

بگذریم.

حرف آخر

میخواستم بگم یک آدم هوشمند، از همین جا یاد میگیره که اگر از کسی بدش میاد دنبالش نکنه، چون نه تنها دو فاکتور مهم خودش یعنی پول و زمان داره میده، بلکه دو هدیه بزرگ هم تقدیم اون آدم میکنه:

شهرت و ثروت.

من همیشه میگم خنگ ترین آدمها در دنیای دیجیتال اونهایی هستن که پیگیر چیزهایین که ازش بیزارن، چون این الفبای اولیه دانش استفاده از اینترنته.

( این ارتباطی با اخبار سیاسی نداره و ما داریم از سوشیال مدیای عادی حرف میزنیم )

جمع بندی

برای جمع بندی:

شما توی سوشیال مدیا دو انتخاب دارید:

مصرف کننده محتوا باشید یا تولید کننده محتوا.

بسته به انتخاب شخصی تون، حتی اگر صرفن مصرف کننده اید، سعی کنید همیشه به خاطر داشته باشید از حضورتون باید حداقل یک استفاده ببرید:

۱.ساخت روابط با انسانها

۲.یادگیری مهارت

۳.کسب درآمد

حالا برگردید و به هرچی که انجام میدید فکر کنید.

به قلم دکتر یاسمن سیاری

برای دریافت مشاوره طراحی وبسایت یا پیج اینستاگرام بیزنس با گروه فلش پلاس

از طریق این پلتفرم با ما در ارتباط باشید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!